יוסי וילנסקי - מאמן אישי מומחה

חיזוק אסרטיביות - שיפור ביטחון עצמי
 
דף הבית >> אימון מנהלים מקצועי >> אסרטיביות מול סמכות
 
תקשורת בינאישית
אסרטיביות מול סמכות
הגדרנו אסרטיביות כהתנהגות של אדם שיודע לבטא את עצמו, לעמוד על שלו וזאת תוך שהוא מתחשב בצד האחר וחותר לפתרונות של מנצח/מנצח (Win/Win). בכל פעם שנבדוק האם אסרטיביות היא כלי רלוונטי בסיטואציה מסוימת עלינו להתייחס לפן הכפול של אסרטיביות - אנחנו והאחרים, לעמוד על שלנו וגם להתחשב באחר.

מה קורה שהאדם מולנו הוא בעל סמכות פורמאלית גבוהה משלנו, למשל מנהל או בוס, לקוח, הורה, מורה, מאמן אישי וכדומה. יש שאומרים שמול סמכות אסרטיביות אינה רלוונטית כי 1) "אין לי דרך לעמוד על שלי, הוא/היא הבוס, בעל סמכות, הוא או היא קובעים וזהו" 2) "כשהצד השני סמכותי, אין משמעות להתחשב בו, הוא זה שצריך להתחשב בי."

אסרטיביות מול סמכות קשה לחלק מהאנשים (לא לכולם, יש מנהלים שקשה להם להיות אסרטיביים דווקא מול האנשים שהם מובילים, יש הורים שלא מצליחים להפגין אסרטיביות מול ילדיהם) ועם זאת היא חשובה ורלוונטית ביותר. היכולת להשפיע גם שמולנו עומד גורם בכיר וסמכותי היא כוח, לעשות זאת בלי להרגיז ומתוך התחשבות-  זה כוח עצום. נמחיש זאת באמצעות מספר דוגמאות:

עובד מול בוס (או מנהל מול מנהל בכיר ממנו)
מחקרים רבים מראים שהצלחה בקריירה אינה רק תוצאה של אינטליגנציה שכלית אלא גם, ואולי בעיקר, תוצאה של התנהלות אינטליגנציה רגשית. אסרטיביות בכלל, אסרטיביות מול הבוס בפרט, היא אחד המרכיבים החשובים של אינטליגנציה רגשית בתחום הקריירה. עובדים מוכשרים יודעים מה נכון לעשות, מעלים רעיונות טובים ובונים תכניות פעולה יעילות, אבל...מה זה שווה אם הם לא מסוגלים לשכנע את הבוס לאשר להם לפעול בהתאם.

בקורסים שאני מעביר למנהלים או במהלך אימון מנהלים אישי אני שומע לעיתים קרובות את הבקשה "אתה מוכן לבוא ולהסביר את זה גם למנהל שלי". כלומר, זה שהם למדו איך לתכנן ולבצע לא יעזור להם כמנהלים אלא אם מישהו יילמד גם את הבוס שלהם שכך צריך לעשות. התשובה שלי היא שהדרך היעילה והנכונה היא שהם חצליחו לשכנע את הבוסים שלהם. אסרטיביות מול הבוס היא למעשה זו שמאפשרת לנו כעובדים/מנהלים לממש את מגוון היכולות המקצועיות שלנו.

ולפן השני של אסרטיביות - האם אנחנו צריכים להתחשב בבוס. כן, בהחלט! לפעמים אנחנו נוטים להתייחס אל הבוסים כאל "כל יכולים, לא פגיעים, לא זקוקים להתחשבות". זה לא כך. אמנם אתם לחוצים ועמוסים אבל קחו בחשבון שהבוסים שלכם עסוקים ולחוצים אפילו יותר. אם תתקיפו אותם בטענות בעיתוי לא מתאים, רוב הסיכויים שלא תקבלו התייחסות ראויה גם אם הטיעונים שלכם ראויים. כמו כן, לפעמים הם רואים דברים שאתם לא מודעים אליהם ולכן אתם חושבים שהם "טועים". בקשו הסבר, בקשו הזדמנות להעלות את הנימוקים שלכם, אל תתקיפו, בקיצור, היו  אסרטיביים.

אסרטיביות מול לקוחות
האם הלקוח תמיד צודק? האם כל בקשותיו הן בגדר תורה מסיני? אם כן, ההתנהגות הנכונה מול לקוח היא תקשורת בינאישית פאסיבית ולא אסרטיבית. ואכן, מנהלים רבים נוקטים גישה פאסיבית לא אסרטיבית מול לקוחות ולעיתים קרובות מפסידים בגדול ולמרבה הצער, ברוב המקרים גם הלקוח מפסיד.

מחקרים מראים שברוב הפרויקטים בתעשייה, חלק נכבד מהפונקציונאליות המיושמת אינה שימושית (אגב, זה לא אומר שכל הפונקציונאליות הנחוצה אכן מוגדרת ומיושמת). ביצוע של דברים מיותרים  הוא מהגורמים העיקריים הפוגעים בהצלחת פרויקטים ובמרבית המקרים הוא נובע ישירות מפסיביות מול הלקוח. לא אכנס כאן לכל מערכת היחסים מול לקוח, הוא זה שמשלם, מגיע לו לקבל יחס הולם ועם זאת מותר וצריך להיות אסרטיבי מולו. צריך לזכור שבסופו של יום זה לטובתו.

אסרטיביות כזכור, שני פנים לה. מותר (וכמו שציינתי, לפעמים צריך) להתעמת עם לקוח ויחד עם זאת חובה עלינו להתחשב בו ולרצות בטובתו. ל"סדר" את הלקוח זו לא אסרטיביות, זו תוקפנות ובטווח הארוך היא לא משתלמת.

אסרטיביות מול הורים
מנהלת בכירה שעברה אצלי אימון אישי סיפרה שגם בגילה הבוגר אינה מסוגלת להתעמת עם הוריה. היא אסרטיבית מול מנכ"ל החברה ופסיבית לחלוטין כשמדובר בהוריה. היא מכירה את כל התיאוריה של תקשורת בינאישית אסרטיבית ומיישמת אותה בקריירה, לא מול ההורים הסמכותיים. למה?

לאחר ברור מעמיק הסתבר שהסיבה לדפוס התקשורת הלא אסרטיבי מול ההורים הייתה הנחת יסוד שהורים הם סמכות "מוחלטת". מולם אסור להיות אסרטיביים. יש לכבדם וכבוד להורים מתבטא בצייתנות פסיבית. נשמע הגיוני? לא כשמנתחים את מרכיב הרווח וההפסד של שני הצדדים. נכון, ההורים הסמכותיים מקבלים "כבוד" ושליטה, אבל, הם לא מקבלים חום, לא פתיחות, לא אהבה, לא שיתוף. יוצא שכרם בהפסדם. נוצרת סיטואציה בה שני הצדדים מפסידים וזאת בניגוד למערכת יחסים אסרטיבית שחותרת לרווח הדדי.

אסרטיביות אינה נוגדת מתן כבוד, להיפך. היא דורשת שהכבוד יהיה הדדי. התובנה הזאת הייתה בעצם תחילת הדרך לפיתרון הבעיה.

לסיכום - אסרטיביות היא גישה לגיטימית ונחוצה גם כאשר מדובר בתקשורת בינאישית עם גורם סמכות פורמאלית. זה כמעט ברור מאליו כשזוכרים שהמושג אסרטיביות מורכב גם ממתן כבוד והתחשבות בצד השני. אילו ביקשנו לעמוד על שלנו מבלי לתת כבוד ולהתחשב היינו תוקפנים. תוקפנות מול סמכות גובלת במרידה ומייצרת קרב בו לגורם שמולנו, שהוא סמכותי יותר, יש יתרון עלינו. להיות אסרטיבי זה לא תמיד טבעי, בהתחלה זה לא קל,  להיות אסרטיבי מול גורם סמכותי קשה עוד יותר, ובכל זאת, כשלומדים להיות אסרטיביים הרווח הוא עצום ועם הזמן, אסרטיביות נעשית קלה וטבעית.

בהצלחה...


© כל הזכויות שמורות ליוסי וילנסקי, מאמן אישי בכיר  אזור השרון , טשרניחובסקי 113 כפר סבא
  תגיות: אימון אישי בשרון, מאמן אישי בשרון, מאמנים אישיים בכפר סבא, באזור השרון, כפר סבא, בשרון, קואצ'ינג, coaching, , ביטחון עצמי, דימוי עצמי, אסרטיביות, תקשורת בינאישית, אסרטיבי

 © כל הזכויות שמורות  ליוסי וילנסקי - מאמן אישי בכיר בכפר סבא, אזור השרון
 קואצ'ינג, אימון אישי לחיים טובים יותר באמצעות חיזוק ביטחון עצמי ואסרטיביות, אימון מנהלים. אזור השרון: כפר סבא,  רעננה, הוד השרון   052-6968695  
yossi.vilenski@gmail.com


לייבסיטי - בניית אתרים